Voor als jou morgen iets gebeurt
Je wilt er niet aan denken, maar hoeveel beter is het niet als je op het ergste bent voorbereid? Waarom hebben grote bedrijven anders complete draaiboeken voor het geval er ernstige zaken mis gaan?
Dat jij uit je bedrijf wegvalt, mag je gerust onder die categorie ‘ernstig’ scharen.
Maatregelen nemen
In een persoonlijk gesprek en met een vragenlijst ‘loop ik virtueel met je mee door je bedrijf’. Zodat alle belangrijke gegevens, codes, wachtwoorden, financiële en personele zaken aan het licht komen. Dankzij het rapport weet je precies wat je vooraf moet regelen en hoe zaken vervolgens geregeld zijn.
In het traject om alles goed te regelen, zijn er enkele duidelijke stappen. Wat zijn de eerste stappen:
- een afspraak met je coach maken
- alvast de checklist doornemen
- in gesprek met coach definitief invullen
- eventuele hiaten nadien aanvullen
Om je bedrijf goed door te laten lopen, kun je een waarnemer (vertrouwenspersoon) vragen. Dit kan ook je coach zijn. In beide gevallen dien je ze te briefen; hoewel je coach feitelijk al op de hoogte is.
Als deze waarnemer je bedrijf intern en extern gaat runnen en vertegenwoordigen, dan zijn daarvoor je stappen:
- adviseurs aanwijzen ter ondersteuning
- essentiële informatie vastleggen
- de afspraken (bewegingsruimte) omschrijven
- de afspraken delen met de juiste personen
Het is goed om de afspraken en omschrijvingen juridisch te laten checken. Voorkomen is altijd beter dan genezen…
Waarom de naam “akte”
Vanwege de aard van het Rapport en Stappenplan staan deze in feite heel dicht bij het (levens)testament. Mede in die lijn is gekozen voor de toevoeging ‘akte’ in Ondernemingsakte. Want door die naam krijgt het als het ware een notarieel tintje en als je het document bovendien juridisch laat checken, dan is die verwijzing niet zo gek.
Win-win
Wil je maximaal profiteren van de mogelijkheden van alle tools en tot in de puntjes zijn voorbereid, dan kun je je gekozen vervanger vóóraf ook de ondernemersscan laten invullen.
Je helpt jezelf (je weet vooraf hoe hij of zij onderneemt) en je helpt hem of haar (het is duidelijk waar verbeterpunten liggen). Win-win heet dat.